Wanneer u met mij eens bent, dat het tamelijk stompzinnig is om te denken dat het kans van slagen heeft om iemand eerst belachelijk te maken,om hem dan iets te verkopen, dan heb ik nu helemaal een mooie. New York Pizza verleidt ons aan de hand van complete hufters tot het eten van hun product.
Misschien was de gedachte: laten we de spot zo smakeloos mogelijk maken, dan kan de pizza alleen maar meevallen. Ik denk niet dat je beunhazerij veel verder kunt voeren.
Wat gebeurt er? Niks bijzonders zo lijkt het: een pizzakoerier komt zijn bestelling afleveren en loopt weer weg. Maar we zien nog net dat hij uitglijdt en vervolgens horen we vanuit de eetkamer zijn hulpgeroep. Het echtpaar dat intussen de tanden al in de pizza heeft gezet, hoort dat wel degelijk, maar reageert daarop alleen maar door de openstaande terrasdeur dicht te doen, zodat beiden van de herrie van buiten geen last meer zullen hebben. “Dank je, schat”, zegt dan die trut, en ze kan ongestoord verder eten.
Het is haast moord, waarmee ons hier een pizzaatje wordt verkocht; als we aannemen dat de koerier het zonder hulp niet overleeft. Maar dan moet de uitglijer het gevolg zijn van een valstrik. Een strafbaar feit is het zeker. Want het Wetboek van Strafrecht zegt in artikel 450: “Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.”
Dat dichttrekken van die deur maakt de pizzaatjes dan maximaal € 8100,- duurder of komt het echtpaar op drie maanden water en brood te staan. En die hufters dat zijn wij, hè, wij potentiële New-York-Pizza-eters. Lekker dan.
Foute herhalingsoefening
Tenzij New York Pizza op een beroerd imago uit is, vermoed ik dat men hier
alleen maar de-grap-van-de-vorige-spot in een nieuw jasje heeft willen steken.
Maar daarbij is jammerlijk geblunderd. De eerder spot toont een crashdummy in de rol
van pizzakoerier
die met zijn brommer vol op het stootblok knalt. Vervolgens
hebben de testofficials alleen maar oog voor het wel en wee van de vervoerde
pizza. Ook hier geen aandacht voor de koerier. Cruciale verschil: het is hier
een pop.
Er heeft vast een ‘professional’ gezegd: “Maakt niks uit of het een pop is of niet. Het is dezelfde grap.” Dank je schat, weer een reclamebudget verspild.